HAT 19 -01-907 Természeti értékek és magyar emlékek Szlovéniában

Természeti értékek és magyar emlékek Szlovéniában

A Szlovéniába szervezett Határtalanul! program lehetőséget biztosít az ország változatos geológiai formavilágának, az ökológiai és a botanikai látványosságok tanulmányozására. Az eddigi ismeretek elmélyítésére, bővítésére.

Az 5. és a hatodik évfolyamos természetismeret tantárgy földrajzi ismereteinek átfogó geológiai, éghajlati, vízrajzi vonatkozásainak sajátélmény szintű tanulmányozására ad lehetőséget a tanulmányút. A tantárgy a természetismeret átfogó folyamataira, a globális folyamatokra helyezi a hangsúlyt.

Az eltérő felszíni formák adta látható  különbségek megtapasztalására törekszünk.(A közvetlen környezetünk, a Zalai - dombság lankásabb felszíne, folytatódva a szlovén középhegységi-, majd a Júlia-Alpok magashegységi formáival) Lendva- Kilátótorony

A magashegységeket létrehozó belső erők munkáját, amelyet a külső erők tevékenységük során igyekeznek lepusztítani. Mindezekre látunk utunk során számtalan példát.(Júlia-Alpok- magashegységi látképe, a folyók felszínformálása a hegyekben – Vintgar szurdok, a jég munkája – csak a magashegységekben –gleccsertó- Bohinji tó.) A tavak keletkezésének számtalan módjára látunk példákat a tanulmányút során.(Gleccsertó - Bohinj, felduzzasztott -Bakónaki-tó. Bizonyítékot keresünk a mészkőhegységek létrejöttére úgy, hogy kőzetmintákat gyűjtünk, amelyekben a valaha élt mészvázú állatok maradványait, lenyomatait vizsgáljuk még.

Egyszerű kísérlet során bizonyítjuk a karsztosodás folyamatát, amely a felszíni és felszín alatti karsztformák létrejöttéért felelős. Megfigyeljük a cseppkőképződés lassú folyamatát. Karsztformákat tanulmányozunk a postojnai barlangrendszerben.

Megtapasztaljuk a gazdag vízhálózatot az ország keleti részén ( Dráva és mellékvizei),különös tekintettel a Magyarország határfolyóként betöltött szerepére. Majd a karsztfelszínen a búvópatakok és a kopár felszín jelenti a látképet.

Mobil meteorológiai állomásunk segítségével egyszerű méréseket végzünk, adatokat gyűjtünk, majd lakóhelyünk éghajlati jellemzőivel hasonlítjuk össze a tapasztalatokat. A nedves kontinentális területek és a hegyvidéki éghajlatú területek,- melyek jellemző ismereteit a tananyag részeként már elsajátítottak-,időjárási és klimatikus vonásainak meghatározó szerepét tanulmányozzuk a természetes életközösségek élőlényeinek elterjedése tükrében. A magassági növényövek tanulmányozására Maribor környékén nyílik lehetőség.

Az eltérő természeti adottságú tájak más- más gazdasági hasznosítására látunk példákat. A szőlő és borkultúra a dombvidékek déli lejtőin, Lendva és környéke. Ok-okozati kapcsolatokat keresünk Szlovénia éghajlati tematikus térképének adatait felhasználva az adottságok és a mezőgazdasági hasznosítás vonatkozásában. A túrizmus típusaira látunk példákat.(Borturizmus - Lendva környéke, Sí-bakancsos turizmus  Mariborsko Pohorje, öko turizmus – Bledi-tó, Bohini tó)

Magyarország természetes életközösségei a mérsékelt övezetre jellemző élőlényeket jelentik, amelyeket az adott tananyagban már megismertek a diákok.  A trópusi övezet esőerdei élőlényeinek eltérő életfeltételeit, szükségleteit hasonlíthatjuk össze a Dobronaki Orchideafarmban. Ezzel gazdagítjuk ismereteiket, előkészítjük a távoli tájak életközösségeinek megismerését. A természetismeretnek szerves részét képezik a természetvédelem. Növényritkaságok és különlegességek bemutatására szolgálnak az arborétumok hazánkban is. A botanikus kertek az adott éghajlat növénygyűjteményei. (Maribori botanikuskert.)  Rajzos tablón mutatjuk be a fellelhető növényeket.

1.nap:

Indulás: Nagykanizsa – Miklósfa

Indulás kora reggeli órákban, a határátkelés utáni első megállónk a csodás környezetben elterülő Lendva (Alsólendva).

A tanulmányút elsődleges célja Szlovénia természeti adottságainak tanulmányozása, ugyanakkor, az útvonal lehetőséget ad az épített értékek és a kultúra tanulmányozására is, amit időnk függvényében szeretnénk is kihasználni.

Látnivalók: különleges szépségű kultúrházat, melyet Makovecz Imre tervezett. A Szent Katalin római katolikus templom és templomkert Majd a  Zsinagógát.A 250 évvel ezelőtt barokk stílusban épült Szent Katalin templom mellett található Szent István és Szent László szobra, valamint Széchenyi és Kossuth emléktáblája. A lendvai várban megidézzük Alsólendva híres főúri családjának, a Bánffyaknak az emlékét, s tisztelgünk a lendvai születésű, világhírű szobrász, Zala György munkássága előtt. A helyi magyar kisebbség központjában, a Bánffy Központban teszünk rövid látogatást.

A Mura –völgy és a Pannon síkság szőlő és borkultúrájának helyet adó tájjal ismerkedünk. A Lendvára és környékére szép kilátást nyújtó 2015-ben átadott Kilátótoronyból megfigyeljük a környező felszíni formákat.

Utunk folytatásaként Zsitkócon haladunk át, ahonnan a Deák család származott. Deák Ferenc emléktáblájánál tisztelgünk a reform kor kiváló politikusa előtt.

Következő állomásunk: Dobronak. A településen találjuk az egyre nagyobb hírnévnek és látogatottságnak örvendő parkot, amely Közép-Európa egyetlen orchideatermesztő vállalkozása.

A napunk zárásaként Krizevci pri Ljutumeruba érkezünk, ahol a szállásunkon töltjük az 1. éjszakát.

2. nap:

Reggeli indulás Krizevci pri Ljutumeruból  Muraszombat irányába. A város 16. században épült középkori kastélyának helyén épült a reneszánsz Szapáry-kastély, amelyben ma kulturális központ található a Mura-vidéket bemutató helytörténeti kiállítással. Parkjában számos egzotikus fa áll, köztük több mint háromszáz éves tölgyfák is. Megtekintjük a Szent Miklós római katolikus templomot,amely már a 11. századból származó származik. Az épület legrégebbi része a harangtorony. Látogatást teszünk a Muravidéki Magyar Rádióban, amelyet  a muravidéki magyarság hozott létre, s magyar nyelven sugároz.

Utunkat a  Bakonaki-tónál  folytatjuk, ahol csodaforrás, energiapontok és a Szent Vid kápolna is megtalálható. A Bakónaki-patak felduzzasztásával hozták létre a Bakónaki-tavat. A csodálatos bükkösök veszik körül. Különlegesség még: a szakemberek  50 energiapont közül huszonhatot pontosan lemértek és megjelöltek, s gyógyító hatást tulajdonítanak neki.

Következő állomásunk: Maribor:  az ország második legnagyobb városa,  a Dráva partján foglal helyet az óváros. Megtekintjük az építészeti emlékei közül kiemelkedő a 1478-1483. között II. Frigyes császár által épített maribori kastélyt, majd látogatást teszünk a Keresztelő Szent János székesegyház 13. századi épületébe. Felkeressük a világ legöregebb, ma is termő szőlőtőkéjét, majd az arborétumban teszünk sétát,majd az Akvárium – Terráriumba látogatunk. A város közvetlen közelében található Szlovénia legnagyobb síközpontja, a Mariborsko Pohorje.

A nap utolsó helyszíne: a főváros- Ljubljana Itt áll a katedrális, és az óváros fölé magasodó Ljubljanai vár, ösvényeken  gyalog közelítjük meg, innen  – távolban a májusban is hósapkás hegyeket figyelünk meg, bizonyítva a hegyvidéki éghajlat eltérő vonásait.. Útba esik a központi piac és a híres sárkányos híd, nevét a négy pillért őrző, és a város jelképének számító sárkányokról kapta. Az  apró főváros belvárosának mediterrán hangulatú központját a Ljubljanica-folyó szeli át. Számba vesszük a folyó felett átívelő hidakat és összehasonlítjuk a népességszámát magyarországi városok lakosságszámával. A második napi szállásunk a városban található.

3. nap.

Felkeressük a Júlia Alpok központjában  a Bledi-tavat. a partján található hegy sziklacsúcsán lovagvár áll, mely Európa egyik legöregebb erődítménye. A termálvizű tavon hajókirándulást teszünk. Megfigyeljük a tektonikus mozgással létrejött, majd a Bohinj gleccser formálta tiszta víztükrű tavat. A tó közepén elterülő kis sziget Szlovénia egyetlen szigete, ahol megtekintjük a 16. századi kápolnát, az ősi borospincét, a gyógynövény galériát és az újjáépített Gutenberg-nyomdát.

Utunkat folytatva Szlovénia első turisztikailag rendezett szurdokában Vintgar-szurdokban ahol a sebes Radovna folyó 1600 m hosszan és több mint száz méter mélyen bevéste magát a sziklák közé. A látványos út nagy részét a sziklákhoz erősített fahidakon tesszük meg. Az út során megfigyeléseket végzünk. A természet alkotta képződmény és a vízfolyás jellemzőit, klimatikus adottságait, élőlényeit illetően. A 16 m magas Sum vízesés fejezi be. Szemrevételezzük mindezzel szembeállítva a mesterségesen kialakított két monumentális építményt. Számba vesszük az itteni mikroklíma miatt előforduló különleges növényfajokat. Kabinos felvonóval 1530 m magasságba feljutunk a Vogel-hegyre,  Beláthatjuk az egész Júlia-Alpokat, Szlovénia legmagasabb pontját a 2864 m magas Triglavot, de az alattunk elterülő tavat is.

A nap végén ismét Ljubljanába, a szállásunkra érkezünk.

4. nap:

Ljubljanától a Postojna mellett található Szlovénia leghíresebb látnivalójához tartunk. A Karsztvidék részét képező barlangokba cseppkő képződményekkel ismerkedünk. Bár már az 1600-as években is említést tettek a barlang létezéséről, feltárása csak a 19. században kezdődött meg. A barlangokban 20 km-es utat lehet bejárni ,kisvasúttal jutunk be a barlangba, ahol gyalogtúrát teszünk, majd újból vonatra szállva jutunk felszínre.

Postojnától 10-km-re Predjama vár magasodik. Az eredeti formájában a 12. században épült a 123m magas sziklafal egyik nyílásához épített, így elölről lovagvár, hátulról barlangrendszer. Az egész vár hat szintes, ezzel a legnagyobb sziklavár a világon. A vár mögött húzódó állandó hűvös hőmérsékletű barlangrendszerben teszünk sétát.

Útban hazafelé rövid pihenő Trojaneban, a híres és hatalmas fánkok hazájában. Hazaérkezés az esti órákban.